Voor wie
Arbeidsconflicten en gedoe?
Arbeidsconflicten
Arbeidsconflicten en gedoe op het werk uit zich in tastbare zaken zoals een hoog ziekteverzuim, maar vaak ook in zaken die minder zichtbaar zijn zoals het uitsluiten en pesten van mensen. De onderstroom wordt steeds duidelijker en je weet dat je er wat mee moet gaan doen. Jij, de HR-manager, directeur/eigenaar, bestuurder, teamleider of bedrijfsarts.
Verbeterpunten
Je lijst met verbeterpunten is divers, lang en hij bestaat soms ook al hardnekkig lang. Ter illustratie een greep uit mijn dagelijkse praktijk van knelpunten. Herken je ze?
Toenemend verzuim
Ik wist niet dat het zo erg was en nu heeft hij zich opeens ziekgemeld.
Bij nader inzien zag ik dit al aankomen maar ik dacht niet dat het zo enorm zou ontaarden.
Vertraging
Besluiten worden niet genomen, processen duren te lang net zoals de onderlinge afstemming.
Opeens doen we er drie keer langer over, we verliezen daardoor klanten. Wat is er aan de hand?
Te veel fouten
Ze maken bij de andere afdeling fout op fout en daar zijn wij als team de dupe van!
Voordat ik het doorhad, kreeg ik de schuld en stonden we als kemphanen tegenover elkaar.
Destructieve werksfeer
Dat was niet mijn bedoeling, maar ik pieker er niet over om nog langer met hem samen te werken!
Wat is er toch gaande? Het verloop van medewerkers is nog nooit zo groot geweest.
De best passende begeleiding om met jou en betrokkenen aan de slag te gaan hangt onder meer af van jouw behoefte, je doel en de urgentie.
Een traject varieert in tijdsduur, rol en aanpak.